سایت ریاضی دوم و سوم و چهارم و ینجم دبستان
قابل توجه والدین عزیز
برای تمرین ریاضی دختران گلم
می توانید به سایت ریاضی مجازی پویا
مراجعه نمایید
در قسمت دوره ها رفته ریاضی پایه مورد نظر را انتخاب نمایید
قابل توجه والدین عزیز
برای تمرین ریاضی دختران گلم
می توانید به سایت ریاضی مجازی پویا
مراجعه نمایید
در قسمت دوره ها رفته ریاضی پایه مورد نظر را انتخاب نمایید
جایزه برای همه بچه ها
به علت پیشرفت همه بچه ها در دیکته به دلخواه امروز جایزه انتخاب کردند
ولی ریاضی با اینکه در سطح بالا نبود بی توجهی در پاسخ ها پیدا بود
که تمرین جمع و منها را باشکل باید بیش تر تمرین کنند
علوم باز هم دوباره تکرار شد و شرایط زندگی حیوانات
و هم دانه ها و رشد گیاه توضیح داده شد
و سوال های درس علوم دانه ها خوانده شد و بچه ها جواب دادند
درس لبخند شیرین هم روانخوانی توسط بچه ها و توصیه برای خواندن با صدای بلند و بعد از کلمات دشوار ۴ بار بنویسند
با توجه به اینکه در موقع خواندن توضیح داده شد ولی بعد از روانخوانی با مراجعه به درس با کلمات ( مراقب - حتماً - لطفاً - عذر خواهی - معذرت - همیشگی ) جمله بسازند.
روش نقاشی گل لاله هم ارائه شد .
پلی کپی پیک آدینه توسط بچه ها تصحیح شد و توضیح توسط خود بچه ها در پای تابلو انجام شد .
تکالیف همچنان توسط بچه ها با تلاش مرتب و کامل بود
و بچه های ضعیف تر به احتمال زیاد
به علت عدم نظارت بر انجام تکالیف یا مشکلات والدین ناقص بود .
و شرط یادگیری با تمرین خواهد بود و انتظار است طبق توان و با علاقه بچه ها انجام شود
نه ترس از معلم و توبیخ
هر درس بیش از حد معمول مرور می شود
ولی اگر تمرین نباشد یادگیری کامل نمی شود
صامت «ی/y/»ومصوت«ی/i/»
قواعد مربوط به نگارش«ی»
الف) ازنظر نگارش مصوت«ی/i/» دارای چهار شکل است:وبه شکل های زیر نوشته می شود:
« اﯾ » اوّل « ﯾ» وسط « ی »آخر « ای » آخرتنها
مثا ل : ایران ، سیب ، بازی ، خانه ای
ب) ازنظر نگارش صامت «ی/y/» دارای دو شکل است:وبه شکل های زیر نوشته می شود:
« ڍ » غیر آخر « ی» آخر
مثا ل: یاس ، چای
1- درصورتی که این شکل در واژه ای ابتداصامت /y/وبعد مصوت/i/ قرار بگیرد ، هردو شکل نوشته وتلفظ می شوند.
مثال: تعیین/ta?yin/، تغییر/taqyir/، آیین/âyin/، پایین/pâyin/،پاییز/pâyiz/،می آییم/mi â yim/،می گوییم/mi gu yim/و ....
2- درصورتی که در واژه ای ابتدا صدای مصوت /i/وبعد صدای صامت /y/شنیده شود ،یک شکل نوشته می شود وهردو به ترتیب تلفظ می شوند.
مثال: سیاه/siyâh/، میان/miyân/، پیاز/piyâz، خیابان/xiyâbân/،زیاد/ziyâd/و ...
البته تلفظ این گونه کلمه ها در گویش های مردم متفاوت است .برای مثال کلمه ی سیاه به چهار شکل تلفظ می شود :( si âh- si yâh - sy âh -se yâh) از نظر واج نگاری صورت ۲و۴رابه طور کلی باید کنار گذاشت .فقط باید دید که صورت های ۱و۳کدام مرجح تراست.آنچه مسلم است ،بایدمطابق «زبان معیار یا زبان رسمی»یعنی زبانی که درمرکزسیاسی کشوراز نظر آماری بیشترین رواج را دارد ،پذیرفت .بنابراین چون تلفظ دقیق واژه ی سیاه وواژه های نظیر آن را نمی توانیم براساس ضبط مکتوب آن تعیین نماییم،ناچار آن راتابع تلفظ عادی مردم قرار داده وضبط (si yâh) را مسلم دانسته ایم.
نکته مهم: در زبان شناسی پدیده ای داریم که به آن همگونی یا تجانس می گویند .یعنی گاهی تلفظ آواهایی که به هم نزدیک هستند مثل:(y-i-e)در اثر مجاورت روی محور همنشینی تغییر می کند .« ب زینت یا ب تأکید » رادر آغاز وجه امری یا التزامی بعضی ازافعالی مانند: « بِیا/be yâ/» و«بِیفت /be yoft/»و... در نظر بگیرید صدای /e/در اثر مجاورت با/y/تمایل به /i/می کندواین کلمه /bi-yâ/تلفظ می شود.چنانکه می دانیم تلفظ این جزﺀ پیشین افعال فارسی « ﺑِ /be/» است در حقیقت کلمه ی بیا از سه جزﺀتشکیل شده است ( ﺑِ /be/زینت + ی/y/صامت میانجی + آ /â/ماده ی فعل آمدن). بنابر این تلفظ صحیح آن چنین است: بِیا (be – yâ) نه بیا(bi –yâ).
3- یکی از نقش های مهمی که صامت ( ی /y/ ) ایفا می کند ،میانجی گری است ،جهت جلو گیری از التقای مصوت ها که به آن «صامت میانجی»می گویند. مثال ها:
نَیامد← /na-y-âmad/
خانه ی من←/xâne-y-e-man/
تنهایی ←/tanhâ-y-i/
ابروی یار←/abru-y-yâr/
ماهیان←/mâhi-y-ân/
تویی(توهستی)←/to-y-i/
تابلوی دیواری←/tâblo-y-divâri/
جلوی خانه←/jelo-y-xâne/
4- مصوت (ی/i/)به شکل پسوند در پایان کامه چند حالت دستوری دارد: مصدری، نسبت، نکره،وحدت .
حال اگر درپایان کلمه ای بیاید که مختوم به مصوت (a-u-i)با شد ،قبل از آن یک صامت میانجی «ی/y/»می آید.
مثال: چاره جو← چاره جویی
آسیا ← آسیایی
ماهرو← ماهرویی
طوطی← طوطیی
زیبا← زیبایی
ماهی← ماهیی
5- اگر درپایان کلمه ای بیاید که مختوم به مصوت (e)باشد، به شکل « ای »نوشته می شود.
مثال : نامه ای میوه ای
6- اگر درپایان کلمه ای بیاید که مختوم به صامت(y) به شکل زیرنوشته می شود .
مثال: نی ← نیی/ne yi/ پی← پیی/pe yi/
7- صامت (ی /y/) هنگامی که به عنوان نشانه ی اضافه در پایان کامه های مختوم به ( /e/ﻪ-ﻩ) به شکل «ی» نوشته می شود ، نه به شکل همزه( ﮥ - ۀ ) .مثال : خانه ی بزرگ میوه ی رسیده
8- (ی) در آخر برخی از کلمه های دخیل عربی (الف مقصوره )می باشد. مثال : موسی ، حتّی
با تشکر از جناب لطفی از وب پیک آموزشی
بازدید از جانوران زنده در مدرسه سجادیه
در آبان ماه می توانید این جانوران را دیده و لمس نمایید
تا اگر ترسی در این رابطه در کودکی پیش آمده را رفع نمایید
شاید این تجربه تا فرصت های طولانی تکرار نشود
پس دیدن این مجموعه را مغتنم دانسته
و برای فرزندان گلتان این فرصت را ایجاد نمایید
اطلاعیه در آینده نزدیک ارسال خواهد شد
پایه دوم ابتدایی (آتین) از وب کلاس ساکت
درس دوم زیسگاه جانوران
آماده سازی :
پیش از آغاز درس باید برای دانش آموزان فرصت آموزشی طراحی کرد.
از دانش آموزان می پرسم جانداران به چه چیز هایی نیاز دارندتا زنده بمانند؟ آب و غذا و.......
از آنان می پرسم هر یک از این نیازها را چگونه فراهم می کنند ؟ و نظرات آنان را روی تابلو می نویسم در ضمن این توضیح را می دهم که زیستگاه جایی است که جانداران آنچه را نیاز دارند از آنجا به دست می آورند.
دانش آموزان را به حیاط مدرسه برده و باغچه ی مدرسه را به مربع های کوچکی تقسیم کرده و پس از گروه بندی دانش آموزان هر گروه مربع خود را با دقت مشاهده می کند و آنچه می بیندرا یادداشت می کند.آنها باید نام موجودات زنده و غیر زنده ی مربع خود را یادداشت کنند ( چند مورچه وارد مربع شد و جانور مرده را بیرون بردند ) و... وقتی به کلاس برمی گردند از هر گروه می خواهم که یادداشت های خود را به یکدیگر نشان دهند . و تفاوتها و شباهتها را باهم مقایسه کنند .به آنها می گویم که این یک زیستگاه کوچک بود و زیستگاههای بزرگی نیز وچود دارد. مانند جنگل و...
تصویری از زیستگاهها روی تابلو نصب کرده و ازیک گروه می خواهم که سردترین زیستگاه را مشخص کند
گروه بعدی : خشک ترین زیستگاه را مشخص کند
گروه بعد: زیستگاه آبی را مشخص کند.
و.......
حالا در رابطه با هر زیستگاه تدریس را شروع می کنم .
بیابان :
کتابی در رابطه با بیابان تهیه کرده همراه با یک فیلم از بیابان برای بچه ها به نمایش می گذارم و در باره ی آنچه از فیلم آموخته اند بحث می کنند
بیابان گرم است .
دربیابان آب بسیار کم است
دربیابان فقط خاک و سنگ هست
در بعضی بیابان ها تپه های شن وجود دارد .
و........
سپس اگر لازم بود چیزی به گفته های آنان اضافه می کنم.
پژوهش در باره ی چگونه کاکتوس ها برای خود آب اندوخته می کنند.
مواد لازم : آب پاش – آب – اسفنج خشک برای هر گروه- یک برگه ی یادداشت .
مرحله اجرا :
1- اسفنج را به شکل کاکتوس برش می زنیم
2- بین گروه های تقسیم می کنیم به هر گروه یک ظرف می دهیم و از آنان می خواهیم شکل اسفنج را در برگه کشیده و توضیح دهند 3- سپس روی اسفنج مقداری آب بریزند و آنچه می بینند روی برگه توضیح دهند
3- به دانش آموزان می گوییم که چگونه این پژوهش به کاکتوس مربوط می شود ( بسیاری از گونه های کاکتوس ها سطح های چین دار آکاردئونی دارند که هنگام بارندگی باز می شوند و آب را ذخیره می کنند.در باره ی جانوران بیابان کتابهای را می خوانم یا تصاویر از جانوران را به دانش آموزان نشان می دهم و از آنان می خواهم نقش جانوران بیابان را بازی کنند و یک روش خنک ماندن در بیابان را بررسی کنند . بچه هار را بیرون از کلاس برده و از انان می خواهم که زیر نورخورشید و سپس در سایه بایستند و اختلاف این دو مکان را توضیح دهند. و به آنها می گوییم این یک روش برای خنک ماندن در هوای گرم است. وقتی به کلاس برگشتیم در رابطه با روش های دیگر نیز بحث می کنیم . ( بعضی ها فقط شب از پناهگاه بیرون می آیند.بعضی ها گوش های بزرگی دارند به آنها کمک می کند تا خنک شوند و روباه ها با دهان باز نفس می کشند تا خنک شوند.
در پایان از دانش آموزان می خواهیم به کمک یکدیگر بیابان درست کنند .
مواد لازم :
· جعبه ی کفش که یک سوی آن بریده باشد .
· قیچی
· مقوا در رنگ های گوناگون
· چسپ
· رنگ روغن و قلم مو
· شن
· سنگ ریزه – ترکه – نی
· گل رس ( یا خمیر مجسمه سازی )
مرحله ی اجرا
1- با رنگ روغن یا کاغذ رنگی صحنه ی پشت دیواره ها و کف جعبه را بپوشانید کف جعبه را لایه ی نازکی چسپ بمالید و سپس روی آن شن ریز بپاشید .
2- گیاهان را در منظره بین بچسپانید.
گیاهان را روی کاغذ ضخیم یا مقوا ببرید . برای نصب گیاهان یک لبه در پایه ی آن درست کنید و این لبه را به کف جعبه بچسپانید . از ترکه ها به جای درخت استفاده کنید . با گل رس سپز رنگ کاکتوس درست کنید از چوب جارو به جای خار استفاده کنید.
3- جانورانی راکه با گل یا کاغذ درست کرده اید به منظره بین اضافه کنید.
جنگل
از دانش آموزان می پرسم در رابطه با جنگل چه می دانند .
در جنگل درخت فراوان است .
در جنگل درختنان گوناگونی وجود دارد .
جنگل ها گوناگون هستند .
جانوران جنگل بزرگ هستند .
درجنگل باران زیاد می بارد.
و.......
یک فیلم از جنگل به نمایش می گذارم در باره ی آنچه از فیلم آموخته اند بحث می کنند. و در صورت نیاز مطالب آنان را تصحیح می کنم. از دانش آموزان می خواهم ماکت جنگلی را مشاهده کرده و در تکمیل کردن آن به من کمک کنند. دانش آموزانی که در منزل اسباب بازی باغ وحش دارندحیوانات جنگلی را با اجازه والدین به مدرسه بیاورندو در جنگل قرار دهند. از دانش اموزان می خواهم درباره ی جنگل با هم بحث کنند و شرح دهند که این جانوران چگونه خود را با زندگی در این زیستگاه مطابقت داده اند. مثلا : مامورلک پرنده از یک درخت به درخت دیگر می پرد . یا قورباغه ها تخم های خود را در آب های راکد می گذارند که گیاهان آن ها را بر گرفته اند.و.....
برگه ای که تصاویر زیادی از جانورا ن دارد به دانش آموزان می دهم تا جانوران جنگلی را رنگ آمیزی کنند.
زیستگاه آبی
یک ظرف آب ماده کرده و در آن یک ماهی – یک حلزون و گیاهان کوچک آبزی قرار می دهم از دانش آموزان می خواهم آن را مشاهد کنند و آنچه می بینند شرح دهند. آاز آنان می پرسم در این زیستگاه چه جانورانی زندگی می کنند ؟ ماهی ها چه اندامی دارند که می توانند در این جا زندگی کنندبه آنان می گویم که این زیستگاه آب شیرین نام دارد یعنی که آب این زیستگاه مانند اقیانوس شور نیست .می خواهیم در رابطه با زیستگاه آب شیرین مطالبی را یاد بگیریم از آنان می خواهم در رابطه با برکه ها آنچه می دانند بیان کنند و پیشنهاد های آنان را یادداشت می کنم .
برکه
برکه ها حوضچه های پر از آب هستند
بعضی از آنها بزرگ و بعضی کوچک اند .
آب برکه شیرین است .
گیاهان و حیوانات در برکه ها زندگی می کنند .
گیاهان و حیوانات در اطراف آن زندگی می کنند.
اگر بتوانیم بچه ها را به یک گردش علمی برده و از نزدیک یک برکه ی آب را مشاهد ه کرده و گیاهان و جانوران داخل و بیرون آب را مشاهده نمایند به آموزش آنان کمک بیشتری کردیم . وقتی به کلاس برگشتیم برکه را شرح دهند و در باره ی گیاهان و جانوران درون و بیرون برکه گفت و گو کنند . سپس تصویری از یک برکه به آنان می دهیم تا جانوران درون و بیرون آب را رنگ آمیزی نمایند.
در پایان می توانیم با کمک یکدیگر یک آکواریم درست کرده و در کلاس به نمایش بگذاریم.
اما دوست دارم خبرهای کلاس را برای هماهنگی به اطلاع شما علاقه مندان برسانم
برای تمرین و رفع اشکال املایی می توانید با درست کردن کارت با کاغذ و جای خالی و حرف مورد نظر و دیگر حروف مشابه برای بچه ها بصورت بازی انجام دهید
مثل منظّم = منـ م = ذ - ز - ظ- ض را در کارت های جدا و از دختر گلمان برسید با کدام ذ درست است و بخواهید بنویسد ولی روی طلق و یا وایت برد و یا با گچ و .... ( در حقیقت تنوع کاری )
و با استفاده از سی دی و کامپیوتر درس دوباره با نکات نگارشی و املایی و کلمات سخت که رژینا معلم شد و روی تابلو می نوشت که توجه بچه ها بیشتر و متمرکز شود .
و مزرعه حیوانات را توضیح دادم که با استفاده از تصاویر داده شده آن ها را رنگ کرده و با نقاشی و برچسب و کاغذ رنگی درخت و قفس و کوه و دریا و ... درست کنندو به سلیقه خود محیط جنگل و بیابان و دریا را با حیوانات خاص منطقه هم به عنوان درس مهارتی هنر و علوم برای روز شنبه آماده کنند .
و تکلیف از کتاب کارطلایی ریاضی تا ص ۲۷ و از قسمت علوم از ص ۱۶۵ تا ۱۶۹ را حلن مایند تا برای مسابقه نوشتنی علوم روز شنبه خوب آماده باشند
و کسانی که در کلاس فرصت نکردند کتاب بنویسیم را کامل کنند تا روز شنبه تا سر درس لبخند شیرین را بنویسند
(((((((((((( البته مثل یکی از بچه ها که گفت خانم شما گفتید: تا آخر کتاب را بنویسیم !!!!)))))))))))
گفتم به نظرت این حرف عاقلانه و درسته گفت : نه ! فهمید که اشتباه کرده است و گفتم بیش تر توجه کن که باعث درد سر خود و دیگران از جمله مامان گلت نشوی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
و از وب خانم رسولی عزیز و محترم طرز نوشتن اسم خود بچه ها را که بتوانند آن را زیبا طراحی کنند یاد دادم
ابتدا برگه ی آ چهار را از روی طول تا بزنید ، طوری که به دو قسمت مساوی تقسیم شود .
اسم مورد نظرتان را بر روی برگه تا خورده بنویسید . ( من اسم دخترم را نوشته ام .)
اسم مورد نظر را مانند تصویر زیر به یک نوشته ی پر تبدیل کنید ، طوری که از ابتدا به انتهای اسم به محل تاخوردگی کاغذ متصل باشد .
نوشته را با قیچی از برگه جدا کنید .
حالا اسم مورد نظر را از محل تاخوردگی باز کنید . دو اسم قرینه به وجود آمده است . در اینجا می توانید مفهوم قرینه را به کودکان آموزش دهید .
حالا از کودک بخواهد با دقت به اسم برش خورده نگاه کند و بیان کند که نام او به چه شکلی شباهت دارد . از کودک بخواهید که اسم های قرینه را در هر جهتی که تمایل دارد قرار دهد تا به یک تصور از شکل اسم ها برسد . سپس از او بخواهید که شکل مورد نظر را بر روی کار خود نقاشی کند .
مسابقه علوم هم برگزار کردیم
اسامی حیوانات مختلف خشکی دریا بیابان و کوهستان و شرایط جنگل و بیابان و ... را تایپ کردم و به هر نفر سه تا دادم و
بچه ها به دو گروه تقسیم شدند و با خواندن شماره از یک گروه از یکی از بچه های گروه مقابل با انتخاب خودشان در مورد حیوانی و یا محل زندگی و شرایط آن سوال می کردند و برچسب حیوانات برای مزرعه خود جایزه می گرفتند.

امروز هم با بچه ها به سالن ژیمناستیک رفتیم
تا مربی ورزش بیایند با بچه ها نرمش های خنده دار کردیم
بچه های ناقلا می گفتند خانم مگه اینجا پادگانه !
آزمون ریاضی انجام شد
برگه های آزمون بنویسیم را تصحیح شده با امتیاز بندی به ایشان تحویل داده شد
و تا ۲ اشتباه جوایز مختلفی گرفتند و همینطور بچه هایی که پیشرفت کردند هم جایزه گرفتند
اما متاسفانه ۴ نفر از بچه ها مشکل اساسی در یادگیری نکات نگارشی در اول دبستان دارند
که خواهش می کنم والدین محترمشان با پیگیری مشکلات در این زمینه را سریع تر حل نمایند
یکی از مادران محترم که پیگیری داشتند
به مرکز رفع مشکلات دیکته ای برای بچه ها
به آدرس در خیابان سید جمال الدین روبروی ایستگاه اتوبوس
نرسیده به میدان سید جمال الدین ( میدان کلانتری ) مراجعه کردند
این مرکز همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۳ با وقت قبلی مراجعین را پذیرا هستند
درس مهارت های زندگی با نقش عهد و پیمان و تعهد را
با گفتن قصه برای بچه ها و نمایش چند نفریشان انجام دادیم
که بطور مثال گفتم مادری دندانش درد میگیرد می رود دندانپزشکی آقا یا خانم دکتر به سر کارشان در مطب نمیآیند و می روند به سینما
مادر برمیگردد بچه سوال می پرسد دعوایش می کند می گوید دندانم درد می کند دکتر نیامد
( وقت داده ولی نیامده بدقولی داشته تعهد نداشته است )
همسر می آید گرسنه می گوید خانم عزیز شام چی داریم می گوید : داستان ......
به قول بچه ها دعوا می شود ...
پس به دنبال بدقولی مشکلات بعد از آن هم هست هم برای خودمان هم برای دیگران
و بچه ها هم قول دادند تکلیفشان را خودشان کامل انجام دهند تا با سوادتر شوند
و فردا که دیکته از سه درس اول داریم
قرار شد بچه ها از کلماتی که حروف ( س - ص - ض- ذ- ظ- ع ) دارند پیدا کنند
و از روی آنها ۳ بار بنویسند و بعد مادران خوب از ۳ درس دیکته به ایشان بگویند
فارسی کتاب کار طلایی تا ص ۲۴۶ تمرین ها را بنویسند تا آمادگی خوب داشته باشند .
و کسانی که هنوز نتوانستند چه در کلاس یا منزل کتاب بنویسیم تا آخر درس ۳ را بنویسند
فرصت دارند تا روز شنبه کامل بنویسند
چون تمرین های کتاب در کلاس کامل توضیح داده شد .
پیشنهاد
برای تنوع و راحتی بچه ها می خواهیم بعضی فعالیت ها را روی زمین انجام دهیم
یکی از والدین برای همکاری زیر انداز مناسب اگر زحمت بکشند عالی می شود
تا بچه ها راحت تر یک سری کارها را دوستانه و گروهی بتوانند انجام دهند
تکلیف پایان هفته - پایه دوم ابتدایی
با کلیک روی لینک بالا می توانید نمونه تکلیف جالب سرکار خانم رسولی را مشاهده نمایید
از شکم نفس بکشید: این روش برای رفع استرس، هضم غذا و عضله ای شدن مفید است
ما به لطف شش هایمان نفس می کشیم، مطمئناً همین طور است ولی اغلب از یاد می بریم که عمل تنفس نیازمند مشارکت تعداد زیادی از ماهیچه های بدن است. از این میان می توان از دیافراگم یاد کرد که خود دیافراگم نیازمند عضلات شکم است. بنابراین خوب است که تنفس از طریق شکم را یاد بگیریم. این روش بسیار مفید است خصوصاً برای عملکرد بهتر دستگاه گوارش و روده.
شش ها/ دیافراگم/ شکم: یادآوریی از آناتومی بدن
شش های ما که بر روی دیافراگم قرار دارند توسط قفسه سینه محافظت می شود. در جریان تنفس، شش های ما باد می کند، اما انبساط سینه ای به علت حضور استخوان های قفسه سینه محدود است. در عوض، کمی پایین تر (اطراف شکم)، ناحیه ای نرم تر وجود دارد که شش ها می توانند از آن برای یک انبساط حجیم تر استفاده کنند.
همچنین، تنفس از شکم دیافراگم ما را به حرکت در می آورد و در نتیجه عمل تنفس و اکسیژن رسانی به تمام اعضا با سهولت بیشتری انجام می گیرد.
در حالت آرامش و راحتی، این شکم ماست که به علت نفس کشیدن متورم می شود زیرا شش ها به سمت پایین کشیده می شوند.
بالعکس، هنگام استرس و فشارهای روحی دیافراگم در جای خود بی حرکت می ماند و مانع پایین رفتن شش ها می شوند در نتیجه تنفس سینه ای و ناقص خواهد بود.
بنابراین فرا گرفتن تنفس از شکم به جریان تنفس و تمدد اعصاب کمک می کند. ضمناً در عضلانی شدن شکم نیز سهیم خواهد بود که این عضلانی شدن برای عملکرد روده ای و هضم غذا بسیار سودمند است. به بیان دیگر، تنفس از شکم چیزی به جز سود و منفعت نیست.
تمرین برای فراگیری تنفس از طریق شکم
1. در جایی آرام و ساکت بنشیند.
در ابتدا در حالت نشسته، پاهای خود را بکشید و به آهستگی به جلو خم شوید. هیچ فشاری نیاورید و سپس سر و شانه هایتان را شل کنید. یکی از دست هایتان را به آرامی روی شکم قرار دهید تا بتوانید حرکات شکمتان را به خوبی حس کنید.
2. شکم تان را مانند یک کابین آسانسور تصور کنید که بالا و پایین می رود: هنگامی که هوا را به داخل می کشید، قفسه سینه تان را صاف نگه دارید و شکم تان را باد کنید، شکم مانند کابین آسانسور تا حدی که ممکن است پایین می رود.
هنگامی که هوا را بیرون می دهید باز هم قفسه سینه را صاف نگه دارید، هنگامی که شکم را به داخل می دهید، مثل این است که کابین آسانسور تا بالاتر از کمرتان برود.
شبیه همین تمرین را می توانید در حالت نشسته و یا درازکش تکرار کنید.
در صورت تکرار و تمرین بیشتر، این شکل تنفس برایتان عادت می شود و بدون اینکه به آن فکر کنید، تبدیل به شیوۀ تنفسی تان می شود. ضمناً در عین عضله ای شدن، شکم تان نرم هم می شود.
شما بازتاب این شیوۀ نفس کشیدن را در هنگام استرس، فشارهای عصبی، سردردها و... خواهید دید.دوباره هر چی نوشتم پرید
تکلیف امشب
ریاضی کتاب کار طلایی تا صفحه ۲۱ حل کنید تا برای آزمون فردا آماده باشی
مشق از کتابخانه کوچک و دیکته از سه درس اول
ریاضی درس جمع و تفریق متناظر = نظیر - مثل هم - شبیه تمرین و دوباره توضیح داده شد
و مجهول یابی = ناپیدا را دوباره توضیح داده شد و تمرین حل شد مثل ۹=؟ - ۶ ۳ = ۶ - ۹
و آزمون بنویسیم انجام شد
و جمله نویسی بچه ها بعد از تصحیح و توصیه های لازم بازخورد داده شد
درس علوم قسمت زندگی جانوران و گیاهان تدریس شد
و با کامپیوتر انیمشن حیوانات نمایش داده شد
حیوانات اهلی مثل گوسفند و گاو و مرغ و خروس و سگ و گربه
وحیوانات وحشی مثل ببر شیر و پلنگ
حیواناتی که در خشکی مثل جنگل مثل خرس و ببر و پلنگ و...
و در بیابان مثل شتر و مار و مارمولک زندگی می کنند
و بعضی در خشکی و آب مثل قورباغه و لاک پشت و بعضی در آب مثل انواع ماهی ها و کوسه و ستاره دریایی و...
و تفاوت جنگل و بیابان
در مقدار بارش باران زیاد در جنگل
حیوانات زیاد ردجنگل
و درختان زیاد در جنگل است
اما در بیابان فقط گیاهان و حیواناتی زندگی می کنند
که طبق شرایط گرما و کم آبی سازش دارند
و کتاب بنویسیم هم تا ۳ صفحه اول انجام شد و تمرین ۲ درس فارسی از کتاب کارطلایی امشب تمرین شود و ریاضی هم ۳ صفحه اول کتاب کار طلایی حل شود و کتاب داستان هم خوانده شود
چون مشکل بزرگ بچه ها کمبود مطالعه کتاب های مناسب و مخصوص سنین دبستان است
لطفا برای جبران و علاقمند کردن و پربار نمودن گنجینه لغات و تسلط بر متن ها جایزه کتاب یا مجله برای بخرید و تشویق به مطالعه و حتی مسابقه از متن کتاب خریداری شده باشد .
متن پیشنهادی برای ضعف دیکته برای بعضی از بچه ها خدمت والدین عزیز فرستادم که امیدوارم با پی گیری و اجرای روش های پیشنهادی این معظل هر چه زود تر رفع شود
جالب بود بچه های قوی هم می گفتند به ما هم بدهید که البته در وبلاگ گذاشتم برای ملاحظه می توانید مراجعه نمایید
روز دوشنبه ۲۵ /۷ آزمون مسابقه ی بنویسیم داریم
روز سه شنبه ۲۶ / ۷ ریاضی خواهیم داشت
روز چهارشنبه ۲۷/۷ دیکته از سه درس اول خواهیم داشت
روز شنبه ۳۰/ ۷ قرآن روانخوانی سه درس اول و بخش بخش خوانی سوال خواهد شد
و علوم بخش دانه ها سوال خواهد شد و مزرعه حیوانات را به سلیقه خود درست کنند یا با نقاشی یا چسباندن عکس حیوانات
سوال فردا بنویسیم
به نام دوست نام نام خانوادگی ارزشیابی بنویسیم کلاس دوم / ۱ سجادیه مهر 90
1 – دختر با هوشم برای هر کلمه یک جمله ی زیبا بساز.
بچّه ها : ..............................................
رعایت : ...............................................
تصمیم : ...............................................
2 – هر جمله را با کلمه ی داخل کمانک ،دوباره بنویس.
- سارا هر روز کتاب می خواند( ما ) .......................................
- آن ها با توپ بازی می کنند . ( من ) ....................................
3- در این کلمه ها (و) چه صدایی می دهد .( او - وِ – اّ)
خورشید ( ) – نور ( ) – ورزش ( ) - خوش حال ( ) – روز نامه ( )
4- پنج کلمه بنویس که شکل « ی » در آخر آن صدای ( آ ) بدهد مثل
1- موسی 2- ................. 3- ..................... 4-................... 5- .......................
5- در جای خالی ، کلمه ی مناسب بنویس و جمله را برای خودت بخوان .
- خواهرِ کوچولویِ من خیلی.................... است.
- دانش آموزان باید..................کنند.
- کبری در کتابخانه مدرسه سجادیه...................... شد .
- .......................... از بچّه ها تشکّر کرد.
- بچه های دوم......................... به سالن ژیمناستیک رفتند .
6- جمله را کامل کن .
من وقتی خسته می شوم ُ ........................
خانم معلم موقع وارد شدن به کلاس .............
7- جمله ها را مرتّب کن .
- رضا - صف – ایستادند – کلاس – و – سر – مرتضی – دوم
8- آخر کدام کلمه هـ صدای اِ می دهد دور آن خط بکش .
میوه – کوه – راه – نامه – مدرسه – سیاه – کوزه – سایه
9 - به کدام کلمه می توانیم ( ای ) اضافه کنیم؟
خنده .............. کُلاه .............. ماه .................نامه .....................
با خط تحریری بنویس
ادب – آباد – توپ – باد – بابا – توت – داراب – تاب –
گل ناز و خوشبویِ من ، خسته نباشی
یک نقاشی از یک دختر بکش
بسمه تعالی
اسامی منتخبین انجمن اولیاء و مربیان
دبستان هیئت امنایی سجادیه
سال تحصیلی 91 –90
1- جناب آقای همتی
2- جناب آقای بغدادی
3- جناب آقای برزگر
4- سرکار خانم یگانه
5- جناب آقای کمالی
6- سرکار خانم دانشمند
7- جناب آقای ادهمی
روز اول هفته دیکته بچه ها را دادم و کسانی که تا ۴ غلط داشتند جایزه برچسب و جدید و زیبای مهره دار گرفتند که تعدادشان زیاد بود و بعضی متاسفانه ناراحت شدند و گفتم اگر آن ها هم تلاش داشته باشند جایزه می گیرند
و تعدادی که کلمات اشتباه بیش تری داشتند
در خواندن متن درس هم مشکل داشتند
آکواریوم ژر از جانوران دریایی را به معرض نمایش همه بچه های مدرسه گذاشتیم که مورد توجه بچه ها قرار گرفت شما هم ببینید
و برای تشویق و آموزش نقاشی صورت خط کش با شکل های هندسی به همه داده شد
پلی کپی ریاضی هم مقداری حل شد و امروز حدیث معلم بود که شاید جنبشی در کارش باشد
تکالیف بچه ها مقایسه شد بچه های پرکار مشخص بودند
و ضعیفان هم از انجام تکالیف مشخص بودند و شدند
نمی دانم پس این بچه ها چه کاری انجام می دهند که
مادران محترم میگویند تکالیف سخته یا زیاده چون وقتی انجام داده نشود یادگیری به چه صورت خواهد بود
آیا لقمه است که به دهان دانش آموز گذاشته شود و یا مثل دیگران که منظم و مرتب تکالیف را به خوبی انجام داده و غر نمی زنند و حتی بیش تر از دیگران کار می کنند و موفق تر هم هستند چون شیرینی زحمات خود را می چشند و از یاد گیری لذت می برند
همان هدفی که من در کارم دنبال می کنم
تکلیف امشب از کلماتی که بیشتر در دیکته ها اشتباه بود با یادآوری نکات قرار شد جمله سازی کنند و فردا مثل دیکته تصحیح خواهم کرد
چون زمانی رسید که تکلیف را دقیق تر کنترل کنم
چون معتقدم اول آموزش بعد تمرین و بعد تکلیف خواستن

من از این هفته سنجش
روانخوانی - خط- نقاشی - ریاضی -قران - تکالیف و...
ارزشیابی می کنم و امتیاز ثبت شده در جلسه اولیاء ارائه خواهم داد

سلام دوستان .
آيا دوست داريد كودك شما كتابخوان شود؟
-نوزادان نياز به شنيدن كلام دارند
باآنها حرف بزنيد وبرايشان لالايي بخوانيد.
-از ده ماهگي براي كودك كتاب
پارچه اي و پلاستيكي تهیه کنید.
-گوشه اي از اطاق را بعنوان محل
خواندن كتاب نام گذاري كنيد.
- براي كودك يك كتابخانه ي كوچك تهيه كنيد.
-هرروز زمان معيني براي كتاب خواني
كودك درنظر بگيريد
و به هر دليلي اين ساعت را تغيير ندهيد.
-بعنوان هديه به كودك كتاب بدهيد
- كودك را به كتابفروشي و نمايشگاه
كتاب ببريد تا كتابها را ببيند.
-بعد از خواندن كتاب به كودك قلم و كاغذ
بدهيد تا نقاشي بكشد.
- از كودك بخواهيد نقش قهرمان كتاب را بازي كند.
-به صحبتها و سوالات كودك در مورد
مطالب كتاب با حوصله گوش دهيد.
-كودك را عضو كتابخانه كنيد.
- خودتان حتما كتاب بخوانيد. پدر و مادر بهترين
الگوي كودك در علاقمندي به مطالعه هستند.
موفق باشيد.
با عرض سلام تشکر از والدین بچه های گل مریمی خودم
امروز به دیدار شان شاد شدم
حرف های درد دلی بیشتر زدیم
به امید روزی که همچون شاگردان مریم سال قبل با روحیه خوب
همیشه حاضر و با نشاط و با انگیزه درس را یاد بگیرند
البته درس چگونه بهتر زندگی کردن را با اندوختن دانش و استفاده مفید آن
امروز از اولین عدد دو رقمی ۱۰ گفتیم که چون دوست داریم پدران بیشتر پول داشته باشند و به قول سبا زیاد خوب نیست به شرطی که استفاده خوب بشود
پس اعداد را به ترتیب ۱ رقمی و ۲ رقمی و ۳ رقمی و الی آخر را زود یاد بگیریم
و جمع اعداد دورقمی ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ را نوشتیم و بچه ها قول دادند آنقدر تمرین کنند و مادران هم بپرسند تا مثل بلبل خوب و راحت یاد بگیرند تا دیگر با انگشت نشمارند چون یکبار که یاد گرفتند و در خاطرشان ماند تا آخر عمر راحت می شوند
۱۲= ۱۱ +۱ ۱۱= ۱۰+۱ ۱۰ = ۹+ ۱
۱۲= ۱۰ + ۲ ۱۱= ۹ + ۲ ۱۰ = ۸ + ۲
۱۲ = ۹ + ۳ ۱۱= ۸ + ۳ ۱۰= ۷ + ۳
۱۲ = ۸ + ۴ ۱۱ = ۷ + ۴ ۱۰ = ۶ + ۴
۱۲ = ۷ + ۵ ۱۱ = ۶ + ۵ ۱۰ = ۵ + ۵
در دفتر قسمت ریاضی جدول بکشند و این اعداد را مرتب بنویسند و حفظ کنند
که البته روژینا سر کلاس این کار را کرده بود و حتی علامت ها را با رنگ قرمز مشخص کرده بود که تشویق شد
و امروز با تشویق همه بچه ها منظم شده و قسمت تکلیف شبشان را زود نوشتند
که قرار شد در دفتر رابط که امروز گرفتند از فردا در آن یادداشت کنند و همیشه همراهشان باشد
و پس از دیدار با مادران
من سرکلاس نقش دانش آموز را داشتم و شهرزاد معلم و از بچه ها می پرسید و من با دلایل بچه گانه توضیح می خواستم و نقش معلم را شهرزاد قشنگ بازی کرد و حرفهای مادران که از رفتار بچه ها و وابستگی درسی گله داشتند به ایشان با روش طنز گفتم و باز خورد گرفتم
و از فردا هم هر روز قرار شد یکی معلم شود یا با قرعه که بیشتر بچه ها این روش را می پسندد و روش انتصاب را دوست ندارند .
و تکلیف امشب
دیکته از درس مدرسه ی ما با کلمه مخالف و معنی کلمه همراه با جمله سازی است
و نقاشی از داستان سالار که دکتر شد و با گیاهان دارویی بیماران را مداوا می کرد را در برگه نقاشی کنند و فردا بهترین ها جایزه بدهیم و به این طریق روش نقاشی و نوع انتخاب رنگ و تناسب نقاشی صحبت خواهد شد و برای درس جدید علوم فردا حیوانات را رنگ کنند و خودشان برایشان محل زندگی حیوانات را درست کنند مثلا نقاشی جنگل برای حیوانات وحشی دریا برای حیوانات دریایی و باغ وحش و...
و سوالات علوم باز تکرار و توضیح دادم و قرار شد بچه ها خوب اول خودشان بخوانند و بعد به مادران عزیز با کمک به ایشان و پذیزایی با چای و میوه به ایشان درس علوم را یاد بدهند
ببینیم کدام مامان زرنگ تره ! !!!!!!
و در ضمن در مورد پیامبران بزرگ که صاحب کتاب هستند
و بغیر از حضرت داود که کتابش زبور است ولی جزو پیامبران بزرگ نیامده است
امروز دیدم کتاب حضرت نوح و ابراهیم
در اینترنت همان صحف ذکر شده است و نکته ای که از قلم افتاده بود
پس نام پیامبران بزرگ یا مهم یا اولوالعزم
نوح (ع)- ابراهیم(ع) - موسی(ع) و عیسی (ع) و حضرت محمد (ص) صحیح است
و حضرت آدم اولین پیامبر بوده و آخرین هم حضرت محمد (ص)
این هم نمایش نماز توسط بچه های دوم در انجمن ما و شما که امروز هنرنمایی کردند
و مراسم تقدیر از اعضای انجمن به عنوان نمونه برتر استان

اولین جلسه انجمن اولیاء و مربیان در فرهنگسراس شفق
روز سه شنبه ۱۹/۷/۹۰ از ساعت ۳ تا ۵
با گردهمایی اولیاء زحمت کش
که هزینه های کمر شکن این دوره و زمانه بر عهده آنهاست
که یکی از آ نها همین هزینه سالن است
که به خاطر رفاه حال والدین گرامی تدارک دیده شده است
برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه سنگین و ...
احترام گذاشته
و در این جلسه که انتخابات اعضای انجمن خانه و مدرسه صورت خواهد پذیرفت
حضور فعال داشته باشید
و افراد شایسته همچون قبل را
حداقل برای جانشینی خود در امور محوله انتخاب نمایید
فعلا به حساب مدرسه تا اطلاع ثانوی هیچ مبلغی ریخته نشود
با سلام به عزیزانم
فردا از ساعت ۸ الی ۹ منتظر دیدار والدین گرامی هستم
بچه ها بلوز و شلوار ورزشی و ساک فراموش نکنند
۱۰ جمله با کلمات صف - تصمیم - صورت - منظم - ناظم - نظر - نظم بسازند
دیکته از مدرسه ی ما همراه با معنی ۳ کلمه و مخالف ۳ کلمه و ۳ کلمه به انتخاب والدین جمله بسازند
۵ تمرین جمع و ۵ تمرین تفریق با شکل و جدول ارزش مکانی ( به صورت مجهول یابی )
مثل ۱۰ = ۴ + * ¤¤¤¤¤¤ ¤¤¤¤ ۰ یکی و ۱ ده تایی
منها یا تفریق ۴ = ۵ - * ¤¤¤¤ ¤¤¤¤¤ ۴ یکی
مسابقه علوم ( پرسش کتبی ) انجام شده سوالات خوانده شد نکات بازهم یادآوری شد
حالا در منزل باز هم تمرین شود تا یادگیری عمیق انجام شود و ساده از روی مسائل و نکته ها رد نشوند
چون فقط یادگیری ملاک است و نمره در کار نیست
تنبل و زرنگ معنی نداره
و فقط سرعت عمل در کار نتیجه بخش است
وقتی فهمیده شد
بقیه حل است
امروز موقع مسابقه علوم مغز یا دانه تخم هندوانه و آفتابگردان را میل کردند
اما قرار شد به اندازه هرچیز را مصرف کنند تا مریض نشوند
و سیب ها را هم در زنگ تفریح خودشان
و دوستانی که به آن ها سر می زنند خوردند نوش جانشان
و اما قضیه داستان های شب که هر شب خوانده شود و در صورت تمایل برای خودشان بنویسند تا در آخر ۳۰ داستان و با نقاشی قشنگتر خودشان در مورد موضوع داستان بکشند
به قول یکی از بچه ها می گفت : پدرم خوب نقاشی می کند گفتم از ایشان یاد بگیر ببین چه روشی دارند چون تو می خواهی یاد بگیری وگر نه مادر و پدرها بلد هستند !
ولی باز هم تعدادی کم کاری می کنند و می گویم یک شب دیگر مهلت دارید که بخوانید
مطمئن باشید اگر بچه ها تشویق به کتابخوانی نشوند
در آینده هم در فهم و هم نوشتن به مشکل برخورد می کنند چون این زمان موقع تقویت ایشان است که قوی شوند
مثل درخت تا جوان است حرس می کنندش
تا تنومند گردد
زمانی که آفت زده شد آن را می برند !!!!!!!!!!!!!!
کتاب بنویسیم تا آخر درس دوم مدرسه ی ما جواب داده شد
بعضی قسمت ها در منزل باید نوشته شود مثلا ۷ خط آخر درس خوشنویسی کنند
که مابین دروس نکات خوش نویسی هم تدریس می شود
و مختص زمان زنگ خط یا نقاشی نیست
اما بعضی ها که به علت مهمانی مامان و کلاس زبان و فراموش کردن های متمادی
تکلیفشان را درست انجام نمی دهند
مسئولیت بیشتر بر عهده مادران گرامی است
که باید مدیریت کنند
تمرین ریاضی طبق نمونه های داده شده حل شود
از روی درس مدرسه ی ما ۳ بار روانخوانی دقیق انجام شود و تا حدی که به سوالات راحت جواب گویند و از روی لغات سخت روی طلق ۳ بار هر کلمه تمرین شود و صفحه ۱۵- ۱۶ و ۱۷ بنویسیم نوشته شود و سپس دیکته شب را بنویسند
و پلی کپی ریاضی هفته قبل فقط صفحه یک رقمی را باید حل می شد که سر کلاس با پرسش از اکثریت بچه ها پای تابلو حل گردید و برگه بچه ها توسط دیگر دوستانشان بازبینی و تصحیح گردید
و تمرینات کتاب هم بازهم با توضیحات مخصوصا از بچه های ضعیف تر سوال شد و حل شد
نقاشی سفره افطار با نوشته های جالب بچه ها را بازبینی کردم و چون تقویت روحیه برایم مهم است
توصیه به مطالعه بیش تر کردم فعلا ایراد گیری زیاد نکنیم که توی ذوقشان نخورد
اما بعضی از رنگ های زنده و شاد استفاده کرده بودند بعضی خیلی سرسری رنگ کرده بودند وشهرزاد و مریم و مبینا و ریحانه و چند نفر دیگر هم خوب پرورش داده بودن ولی نکات نگارشی و اخلاقی را هم باید مد نظر داشته باشندد که در مراحل بعد حتی در همه درس ها متذکر خواهم شد
چون نه تنها وظیفه اصلی خود می دانم که روحشان تازه شود تا آماده تربیت گردد نه فقط محتوای خشک کتابهایشان!
و در این مرحله از اولیاء گرامی هم می خواهم با خشونت و ایجاد ترس وادار نکنند که مثلا درس بخوانند
حداقل باید کنترل کرد بعد دستور صادر شود
مثلا برنامه تلویزیون و آتاری کمتر شود
و بعد اظهار کنیم که دخترم زود خسته می شود چون موقع بازی مادر محترم بنزینش تمام می شود
و شما می فرمایید موقع تکلیف نوشتن گریه میکند من هم باشم خسته می شوم و نمی کشم
ما راهبر هستیم پس راه را اشتباه نرویم
نمونه خط تحریری داده شده حرف الف با ۲ نوع قاعده نوشته شود و تمرین شود
با پاکت نمونه داده شده و طراحی و رنگ آمیزی انجام دهند
پلی کپی سوالات علوم که سارینا و مادر محترمشان زحمت کشیدند در سر کلاس توضیح داده شد را بنویسید و مادر سارینا تصحیح خواهند کرد و به قید قرعه جایزه خواهند داد .

با زحمات بعضی مادران خوش حالی در صورت گل مریمی ها

شادی را در چهره شان به چه قیمتی می خرید ؟
امروز با لطف بعضی از مادران جشن قشنگی داشتند
اما بعضی دم در مدرسه شروع به نظر ژردازی هایی می کنند که شخصا متاسفم
و از این به بعد روش کاری خود را به علت همکاری نکردن ایشان تغییر خواهم داد
چون مثلا یک خانم در ماه در این دوره زمانه چقدر خرج ظاهر می کند مثلا آرایشگاه ایشان حداقل ماهی ۱۵ هزار تومان هست یا نیست
ولی شاکی است چرا باید به مقدار کل بچه های کلاس هدیه بخرم !!!!!!!!!!
و آیا همین مادر دیروز که دختر شان گلسر اهدایی به مناسبت روز کودک و هفته کرامت و هم به خاطر خوب نوشتن دیکته اشان دریافت کرد از خود نپرسید از کجا آمده است؟ خیراتی بوده ؟
که البته خاطر نشان کنم هدیه کوچک مثل ژاک کن و خط کش و کش سر و ... بوده چون نمی خواهم بچه ها آلوده چشم هم چشمی شوند و مسائل خاص پیش بیاید و در عین حال همه بچه ها را با عامل تشویق علاقمند به درس کنم چون اگر تمایل قلبی در کاری نباشد اثر قشنگ ندارد
چون با عشق سر کلاس باشند روحیه شاداب و قشنگشان را می بینم لذت می برم
ولی از همکاری مادران خوب که حتی در جشن میوه یاری داشتند سپاس گزارم
اما بودند مادرانی که دریغ کردند باز هم متاسفم چون به خود بچه ها هم گفتم دانه ای از این ها را استفاده نخواهم کرد و به دیگر بچه ها به طرق مختلف اهدا می کنم
امروز بچه ها با ذرت بوداده که دانه تک قسمتی بود و بوته ای و پر از پروتئین را با لذت خوردند و آجیل بسته ای بادام و پسته و نخود وکشمش را با توضیحات همراه که در عین حال تکرار درس دانه ها بود به ایشان دادم
به مناسبت میلاد امام رضا (ع) آب نبات روژان آورد و پخش کرد
و مبینا هم به خاطر روز تولد خودش شکلات به بچه ها داد و کادوی کوچک و کارت تبریک از دوستان همکلاسیش دریافت کرد