فعالیت تعمیمی ردیابی

به یک توپ نیاز دارید.

مرحله اجرا :

1-دانش آموزان رابه زمین بازی ببرید .

2-از آنان دست کم سه متر دور شوید وتوپ رابه زمین بزنید.

3- از دانش آموزان بخواهید وقتی که توپ به زمین خورد ، به صدای آن گوش دهند.

4- اکنون از دانش آموزان بخواهید یکی از گوش هایشان را به زمین بچسبانند .

5- توپ را دوباره به زمین بزنید و از دانش آموزان بپرسید که صدای تولید شده بلند تر یاکوتاهتر از صدای قبل بود.

ادامه ی فعالیت :

هنگامی که به کلاس درس برگشتید ، درباره ی نتیجه ی فعالیت بحث کنید .آیا دانش آموزان می تواننداین فعالیت راباجابه جایی صدا پیوند دهند؟ آیا هرگزتصویر شخصی رادیده اندکه گوش خودرا برزمین گذاشته تابهتر بشنود؟ (قبلا ردیاب ها از این روش استفاده می کردند و از روی  صدای پای اسب ها تشخیص می دادند که افراد ی نزدیک می شوند . آنان ارتعاش های صدا را از زمین احساس می کردند ،قبل از این که از هوا بشنوند .)

سپس فعالیت« آن را رها کنید » به کار ببرید .

کلمه هایی بنویسید که هر صدا را وصف کند.

هنگامی که  تاس را روی میز انداختم ،صدای ............. را شنیدم .

هنگامی که سکه را روی زمین انداختم ، صدای ................راشنیدم.

هنگامی که مداد تراش را روی کتاب انداختم ، صدای .......... را شنیدم .

حتی جهت تقویت حافظه شنیداری دانش آموز می توان تعدادی اشیا را جلوی چشمش روی زمین انداخت . سپس به او بگوییم که پشت به دوستانش بایستد و با رها کردن هر شی نام آن را بگوید . به این ترتیب ضمن آموزش ردیابی به حافظه شنیداری او نیز کمک نمود.