همه ی این تمرین ها، مقدمات پرورش مهارت های تحصیلی است.

اختلالات حافظه ای به صورت اختلال در حافظه دیداری و حافظه شنیداری است.

 از آنجا که خانواده، نقشی اساسی در تحول کودک به عهده دارند باید آنها را اصلی ترین اعضای گروه درون رشته ای دانست که در برنامه ریزی و تعیین اهداف آموزشی و تصمیم گیری برای خود و فرزندشان نقشی به سزا دارند.

بازی های مربوط به حافظه دیداری:

1-   بازی با پازل و تشخیص قسمت حذف شده تصویر یا پازل.

2-   اسباب بازی های بچه را چیده و بعد به هم می زنیم تا او دوباره بچیند.

3-   بازی به من بگو زود، روی میز چی بود.

ابتدا وسایل مختلف مثل ( مداد، ساعت، تراش  و ...... ) را روی میز می چینیم و کودک باید چند ثانیه به این وسایل نگاه کند پس با پارچه این وسایل را  می پوشانیم آن گاه از بچه خواسته تا نام اشیایی را که دیده و به خاطر سپرده است را بیان کند.

و .............

  بازی های مربوط به حافظه شنیداری

1-   تعریف کردن برنامه های تلویزیون یا صحنه هایی که دیده است.

2-   تقلید صداهایی را که می شنود ( البته بعد از شنیدن چند صدا ).

3-   نام بردن اسامی حیوانات یا اشیاء مختلف بعد از شنیدن به همان ترتیبی که ما گفته ایم.

4-   دادن 2 یا 3 دستور به بچه تا او بتواند اجرا کند ( لیوان را بردار بگذار روی میز ......... ).

5-   بازی بیا فراموش نکنی.

ابتدا نفر اول نام وسیله ای را گفته سپس نفر دوم باید نام آن وسیله که نفر اول گفته بود را بگوید و وسیله دیگر هم به آن اضافه کند.

نفر اول : توپ

نفر دوم: توپ مداد

نفر سوم: توپ مداد دفتر