نارساخواني

[زمينه هاي تشخيص و درمان]

تهيه و تدوين تدوين: مباركه جلالي

مقدمه

مشكلات خواندن مهم ترين عامل عدم موفقيت در مدرسه دانسته شده است و در واقع ساده ترين نشانه اي است كه با كمك آن مي توان شكست كودك را در بسياري از زمينه هاي تحصيلي پيش بيني كرد. خواندن پايه مشترك موفقيت در تمام زمينه هاي تحصيلي است و بايد اهميت خاصي براي آن قائل شويم.

در ارتباط با مشكل خواندن كودك، برخوردهاي مختلفي از سوي والدين و معلمان صورت مي گيرد. برخي والدين با اظهار به اينكه اين گونه كودكان در روابط اجتماعي، بازي با همسالان و صحبت كردن هيچگونه مشكلي ندارند و تنها در خواندن و نوشتن رفتار متفاوت و چشمگيري دارند. دليل آن را بي رغبتي به مدرسه و درس و بي دقتي.

حواس پرتي ناشي از شيطنت و... مي دانند و كودك را تحت فشار قرار داده و با تمرينات اجباري به ظاهر مشكل وي را حل نموده ولي در واقع مشكل همچنان باقي مي ماند و بي رغبتي دانش آموز را به درس بيشتر مي كند. برخي ديگر كه به مشكل آگهي دارند با كمك گرفتن از مشاورين و معلمين خصوصي، روان شناسي و گفتار درمان مشكل واقعي را مي شناسد و براي برطرف كردن آن مي كوشند.



درك اصوات و تلفظ آن

تهيه و تدوين: زهرا فيض آبادي

مركز آموزش و توانبخشي مشكلات ويژه يادگيري سبزوار

************************************

نارساخواني

نارساخواني يك ناتواني در خواندن است كه با مشكلاتي در زبان نوشتاري عليرغم آموزش قراردادي و هوش مناسب، فرصتهاي اجتماعي و فرهنگي مناسب مشخص مي شود. مشكلات ممكن است در خواندن، ديكته و نوشتن آشكار شود.

ويژگيهاي كودكان داراي اختلال خواندن

1- بيشتر اين كودكان پسر هستند تعداد پسران چهار برابر تعداد دختران است.

2- دركلاسهاي درس غالباً مشكلات رفتاري دارند.

3- دامنه توجهشان كوتاه است.

4- در تمركز مشكل دارند.

5- اغلب مسايل هيجاني دارند.

6- كلمه به كلمه مي خوانند.

7- حافظه ديداري و شنيداريشان ضعيف است.

8- فاقد تميز و تشخيص كافي شنيداري هستند.

9- در مدرسه سازگاري شخصي مناسب ندارند.


ادامه مطلب
 

راهبردهاي آموزشي و درماني خواندن

تهيه و تنظيم : زينب دلاوري - كارشناس مركز اختلالات يادگيري نيشابور

كودكاني كه ناتواني هاي يادگيري دارند امكان دارد دشواري هايي در هر يك از حطيه هاي يادگيري يا رشد داشته باشند اما به نظر مي رسد كه ضعف مهارتهاي خواندن مشكل اكثريت كودكاني است كه نمي توانند در برنامه هاي آموزشي مدرسه پيشرفت هايي حاصل نمايند .
فراگرو يادگيري خواندن را مي توان به 2 مهارت تقسيم كرد :
1- يادگيري مهارتهاي واژه شناسي " كد برگرداني "
2- يادگيري مهارتهاي فهم خواندن

تحقيقات نشان داده است كه هيچ روشي به تنهايي آنچنان كامل و برجسته نيست كه بتواند روشهاي ديگر را از ميدان خارج كند . مربي بنابر ضرورت و مشكل كودك و سبك يادگيري كودك روش را انتخاب مي كند . ( ادامه دارد)