سه شنبه 5 مهر
و همین طور تقسیم بندی گیاه از لحاظ ظاهر به : ریشه ساقه برگ گل - میوه و دانه
تقسیم بندی گیاه از لحاظ ظاهر دانه - تک لپه و دو لپه یا دو قسمتی یک قسمتی مثل ذرت - برنج - گندم جو - خرما - که تعدادشان کم است
ولی دو قسمتی ها مثل باقالا - لوبیا - نخود - پسته - بادام و ....
و از لحاظ تعداد دانه به تک دانه مثل گیلاس و آلبالو و هلو و.... و چند دانه مثل هندوانه و خربزه و طالبی و خیار و ....تقسیم می شود
و اما دانه از سه قسمت : پوسته دانه - غذای دانه و گیاهک یا جوانه تقسیم می شود
و اما کار عملی :
چند دانه از حبوبات مثل نخود - لوبیا - گندم و ... را در آب خیس کند و در دما و نور مناسب قرار داده و وقتی که دانه ها رویید و برگ و ریشه آن رشد کرد به کلاس بیاورد .
و می توانید از بچه ها به صورت چیستان و مسابقه و بازی درس علوم را بطور کاربردی آزمایش کنید
مثلا : یک میوه ایی قرمز - شیرین و چند دانه
بچه جواب می دهد سیب
شما بگویید ۷ حرف دارد
و یا بزرگ است می گوید : هندوانه
درس امروز با اینکه مطالب متنوع و در عین حال زیاد داشت بچه ها خوب استقبال کردند و یادداشت کردند و قرار شد در کلاسوری که برای همه درس ها در نظر گرفته شده پاک نویس کنند و از روی آن مطالعه کنند
و در آخر با پرسش های متنوع مسابقه ایی از همه بچه ها سوال شد و قریب اکثریت درست جواب می دادند
در آینده درس علوم در سنجش مثل جدول سوال خواهد شد که برای بچه ها هم کاربردی باشد و هم با تفکر جواب بدهند و فقط تکیه به محفوظات صرف نباشد
از والدین عزیز در صورت امکان برای هماهنگی در نحوه پرسش ها و چگونگی تدریس می توانند در پست دروس آورده شده ریز مطالب را مطالعه نمایند
و اما با کاغذ پوستی که برای تمرین خط تحریری که در آینده اصول آن تدریس خواهد شد بچه ها می توانند کاغذ پوستی را به اندازه فاصله خطوط کتاب درسی بخوانیم با خط کش خط زمینه را با رنگ غیر مشکی رسم نمایند و بعد کاغذ را که روی کتاب می گذارند دقت نمایند که حروف مثل : الف - ب - ت - ث- د - و ... بالای خط زمینه نوشته می شود
و حروف مثل : م و س و ل و ص و ض و ی و خ و ... قسمتی در پایین خط زمینه نوشته می شود
و نوشتن در کاغذ پوستی تمرین و دقت دانش آموز را می طلبد نه فقط کپی کردن هدف نیست !
و اما جمله نویسی بچه ها با نظارت شما باشد ولی خواهش می کنم جمله را حتی اگر غلط باشد خود بچه بنویسد نه جمله ای که شما می گویید چون سنجش و تمرین جمله نویسی در کلاس با گفتن جمله می تواند صحیح نوشتن و صحیح صحبت کردن را به دانش آموز بیاموزیم
که باز هم خوشبختانه اکثریت جملات را درست خواندند و اگر اشتباه داشتند خودشان متوجه شده و اصلاح می کردند .
و دیکته شب از کتاب بخوانیم اول با جملاتی که حروف س و ص و ٍ داشته باشد و یا کلماتی که شامل این حروف هستند به دختر گلمان بگویید تا در همان کلاسور بنویسد و با کلمات شیرین - سپاس گزار - حتی - و یا کلمات دیگر جمله بنویسد
و مخالف کلماتی مثل - مهربان - بیش تر - خوش حال - دوست - گذشته - و ... را در دفتر خود بنویسد
و زحمت کشیده برگهای اضافی سفید از کلاسور را کم کنید که بار اضافی برای دختر عزیزمان نباشد و با استفاده از برچسب و یا صفحه جدا کننده می توانید بخش های کلاسور را برای مشق م جمله نویسی - دیکته شب و علوم - و ریاضی و حتی یادداشت تکالیف روزانه و پیام ها جدا سازی نمایید .
و جسارت می کنم فقط وسایل مورد نیاز روز را همراه دانش آموز باشد نه کل وسایل
مثلا : ماژیک - ۲ برگ کپی برای دیکته کلاسی - ۱ طلق - ۲ برگ کاغذ پوستی به اندازه دفتر کلاسور تهیه شده -و کتاب داستان ۲ عدد که در کتابخانه به صورت چرخشی باید مطالعه شود و شما هم نظارت بر بلند خواندن داستان توسط دانش آموز و حتی جلوی آینه بخواند و یا حتی صدای خود را ضبط نماید و گوش کند - برچسب تشویقی برای کلاس و جوایز تهیه شده توسط شما سروران گرامی
و بقیه در منزل بماند در صورت لزوم قبل از درس یادآوری خواهد شد که همراه بیاورند .
اولین نوشته کاغذ پوستی در پوشه کار گذاشته شود و فعلا در منزل بماند تا کمبود کمدکلاس رفع گردد