پروانه ها
فارسي دوم ابتدايي
|
درس نوزدهم – پروانه ها – بخوانيم | |||
|
گوش کن و بگو: | |||
|
در دشت ها، باغ ها، گل ها. | |||
|
2-پروانه ها چه مي خورند؟ | |||
|
شهد گل و شيره گياهان. | |||
|
3-پروانه ها چگونه به دنيا مي آيند؟ | |||
|
روي برگها چند تخم مي گذارند و پس از مدتي از اين تخم ها کرمهاي کوچک بيرون مي آيند. | |||
|
درست، نادرست | |||
|
1- کرم پروانه روي گل ها مي خوابد. نادرست | |||
|
واژه آموزي: | |||
| |||
|
نکته: | |||
| |||
|
بگرد و پيدا کن: | |||
|
مثال: شهد گل | |||
|
2-چه کلماتي جمع بسته شده اند؟ | |||
|
بال ها، باغ ها، سبزه ها، گل ها، گياهان، تخم ها. | |||
|
3-آخر چه کلماتي "به ه " دارد؟ | |||
|
پروانه، حشره، آفريده، سبزه، شيره، رشته، پيله، پاره | |||
|
به دوستانت بگو: | |||
|
به صورت گروهي. | |||
|
2- فصل بهار چه زيبايي هايي دارد؟ | |||
|
سرسبزي، شادابي، هواي لطيف، شکوفه. |
فارسي دوم ابتدايي
|
درس نوزدهم – پروانه ها – بنويسيم | ||||
|
- به کلمه هاي گروه اول " کش " و به کلمه هاي گروه دوم " نويس " اضافه کن و معني هر کلمه را بنويس: | ||||
| ||||
|
2-جمله اي بنويس که در آن سه تا از کلمه هاي زير به کار رود: | ||||
|
بهار - فصل – پرنده – يخ بندان – نارنگي – نوروز – کم کم – گل ها – شاپرک | ||||
|
3-بنويسيد يک پروانه چگونه متولد مي شود؟ | ||||
|
ابتدا کرم ابريشم تارهايي دور خود مي تند و سپس کرم مدت سه هفته در پيله مي ماند و بعد تبديل به پروانه مي شود. پروانه پيله را سوراخ مي کند و از آن خارج مي شود. | ||||
|
4- به آخر هر کلمه " ساز " اضافه کن و با هر يک، يک جمله بساز: | ||||
|
کليد: کليد ساز، برادر علي کليد ساز است. | ||||
|
5- در محل زندگي شما به اين کلمه ها چه مي گويند؟ بنويس: | ||||
|
پروانه: پروانه | ||||
|
6- يکي از جمله ها نادرست است آن را درست کن و دوباره بنويس: | ||||
|
بچه ها در باغ بازي مي کردند. | ||||
|
7- مخالف هر کلمه را بنويس: | ||||
|
زيبا: زشت | ||||
|
8- جاي خالي را کامل کن: | ||||
|
به جايي که گندم مي کارند، گندم زار مي گويند. |