|
4- دایره کشیدن دور عددها
هدف: تمرین یادگیری عددها به دانش آموزان یک سلسه عددمی دهیم واز آن ها می خواهیم تا دور عددهایی راکه می شنوند دایره بکشند .
نکته:این تمرین رابه صورت گروهی ودر پای تخته هم می توان انجام داد .
5- بازی با کارت
هدف: تمرین یادگیری عددها و حروف
الف : به دانش آموز تعدادی کارت می دهیم که روی آن ها حروف الفبانوشته شده است.اویک حرف را نشان می دهدوبقیه ی دانش آموزان باید بگویند که حرف قبل از آن چیست؟
این بازی آن قدر ادامه می یابد تا حروف الفبا کاملا به ترتیب چیده شوند . همین بازی را می توانیم با عددتمرین کنیم.
ب: می توانیم از دانش آموز بخواهیم ٰبا کارت های حروف الفبا یک کلمه بسازدو دانش آموزان دیگر آن کلمه را بخوانند . همین بازی را می توانیم با عددها تمرین کنیم.
نکته : این بازی را به صورت گروهی نیز می توان انجام داد.
6- اسم اشیا ی موجود در کلاس
هدف: خواندن اسامی اشیای موجود در کلاس .
می توان اسم اشیای موجود در کلاس یا کارگاه آموزشی را روی کارت هایی نوشت و روی اشیا چسباند و خواندن آن ها را تمرین کرد . سپس درهر جلسه آن ها راازروی اشیا برداشت و ازدانش آموزان خواست که این کارت ها را دوباره روی اشیای مربوط بچسبانند.
۷- اسم دانش آموزان
هدف: خواندن اسامی افرادو آشنایی با اسامی معلم اسم دانش آموزان راروی کارت هایی می نویسد و به آن هامی دهد تا کم کم بتوانند نوشته ی اسم خود ودانش - آموزان دیگر را شناسایی کنند . می توان این کارت ها را بین دانش آموزان پخش کرد و از آن ها خواست تا کارت اسم هر دانش آموز را به خودش بدهند.
۸- دسته بندی کلمه ها
هدف : آشنایی به کلمه ها و خواندن آن ها کارت ها یی را که روی آن ها اسم حیوانات ؛ میوه هاٰ رنگها و... وجود دارد ٰبین دانش آموزان پخش می کنیم و از آن ها می خواهیم تا به طور گروهی ؛ آن ها را باز شناسند و در گروه مربوط قرار دهند (کارت رنگ ها با هم ؛ میوه ها با هم و...)
9- بازی با کلمه ها و تصویرها
هدف: تمرین کلمه ها یی که قبلا درس داده شده است.
الف: معلم کارت تصویر هاو کارت اسم های هر تصویر را بین دانش آموزان پخش می کند و آن ها باید هر تصویر را با اسم مربوط به آن جور کنند.
ب: این کارت هارامی توان ازپشت روی میز گذاشت وهر یک ازدانش آموزان می تواننددو کارت بردارند .اگر تصویر با لغت جور شد. دانش آموز امتیاز می گیرد .این بازی آن قدر ادامه می یابد تاتمام کارت هابا هم جور شوند .هر کس یاهرگروهی که بیش ترین امتیازرابیاورد ؛برنده است.
نکته 1- به جای استفاده از کارت واژه و تصویر ؛ می توان از کارت هایی با واژه های مشابه نیز استفاده کرد ؛ برای مثال دوکارت که روی آنها نوشته شده است ؛ فارسی .
نکته 2- در سطوح بالاتر ؛ می توان روی کارت ها سوال و جواب های مربوط به هم را نوشت
نکته 3- می توان تصویر وواژه ی مربوط یا پرسش وپاسخ را روی کاغذ داد واز دانش آموزخواست که آن ها را به هم وصل کند.
10- درست کردن کلمه با حرف ها
هدف: آشنایی باحرف هاوخواندن کلمه و تقویت واژگان.
به هر دانش آموز چند حرف مثل( ن ا د ر م ) می دهیم و از او می خواهیم تا آن جا که ممکن است. با آن ها کلمه بسازند ؛ مثل نادر ؛ مادر؛ درمان و... نکته : در سطوح بالاتر ؛ می توانیم ساخت کلمه های مشکل تری را بخواهیم و یا به جای حرف ها به دانش آموز چند کلمه بدهیم تا جمله بسازد.
11- خواندن شعر وتطبیق صورت نوشتاری به صورت آوایی
هدف: تقویت مهارت خواندن .
معلم روی تخته ؛ شعری را می نویسد که همه ی دانش آموزان آن را بلند می خوانند معلم به واژه های شعر اشاره می کند . به این ترتیب دانش آموزان می توانند صورت آوایی را با صورت نوشتاری تطبیق دهند.
12- دستور العمل های کوتاه
هدف: تقویت مهارت خواندن وفهم مطلب واجرای آن.
معلم دستورالعمل های مختلفی را روی کارت ها می نویسد ؛(کتابت رابازکن!)وآن را به دانش آموز می دهدواز هردانش آموز می خواهد که اگر می تواند ؛ دستور العمل خود را بخواند وآن را اجرا کند. |