فعالیت های یادگیری پایه اول

 

 1- قصه گویی:  در اجرای این برنامه ، دانش آموزان باید قصه گویی را یاد بگیرند؛ بنابراین، معلم می تواند فقط در اوایل سال قصه بگوید و پس از آن ، از دانش آموزان بخواهد قصه های کوتاهی را که از مادر بزرگ یا پدر بزرگ خود یا افراد دیگر شنیده اند، در کلاس برای دوستان خود تعریف کنند.

 

مراحل اجرا

 

1- دانش آموزان را برای گوش دادن به قصه آماده کنید .

 

2- در ابتدای سال تحصیلی ،‌قصه ی مناسبی را انتخاب کنید و آن را با رعایت حالت های

 

عاطفی ( با ایجاد تغییرات مناسب در صدا و حرکات صورت ، دست ها و بدن )‌ برای دانش آموزان بگویید .

 

3- در هر قسمت از قصه ، از کودکان بخواهید که فضا و عناصر قصه را در خیال خود بسازند. گرما یا سرما ی هوا ، وزش باد و ... را در ذهن تجسم کنند و به تناسب قصه، بوی علف یا دریا و ... را به خاطر بیاورند .

 

4- در هر جلسه ، از یکی از دانش آموزان دعوت کنید که قصه ای بگوید.

 

5- پس از پایان قصه ، دانش آموزان را به پرسش و پاسخ و گفت وگو در باره ی فضا ، عناصر و اتفاقات قصه تشویق کنید .

 

6- قصه گویی را می توان با نمایش ، تقلید صدا و حرکات عناصر آن ، تلفیق کرد.

 

 

 

2- تعریف خاطره: خاطره اتفاقی است که برای فردی رخ داده و به علتی – مثلاً مهم بودن آن ـ به یاد او مانده است. کودکان معمولاً دوست دارند خاطره های خود را تعریف کنند. حتی ممکن است در تعریف خاطره ،‌غلو کنند یا خیال پردازی های خود را با خاطراتشان بیامیزند. خاطره می تواند در باره ی بازی ،‌خرید رفتن با بزرگ ترها،‌مهمانی ،‌مسافرت و ... باشد.

 

مراحل اجرا

 

1- دانش آموزان را برای گوش دادن به خاطره آماده کنید.

 

2- در ابتدای سال تحصیلی ،‌ خاطره ی مناسبی را با رعایت حالت های عاطفی (با ایجاد تغییرات مناسب در صدا و حرکات صورت، دست ها و بدن ) برای دانش آموزان تعریف کنید.

 

3- در هر قسمت از خاطره ،‌از کودکان بخواهید که فضا و عناصر خاطره را در خیال خود بسازند. گرما یا سرمای هوا، وزش باد و ... را تجسم کنند و به تناسب خاطره ، بوی علف یا دریا و ... را به خاطر بیاورند.

 

4- در هر جلسه،‌از یکی از دانش آموزان دعوت کنید که خاطره ای تعریف کند.

 

5- در پایان خاطره، دانش آموزان را به پرسش و پاسخ و گفت و گو درباره ی فضا ،‌عناصر و اتفاقات آن خاطره تشویق کنید.

 

6- تعریف کردن خاطره را می توان با نمایش، تقلید صدا و حرکات عناصر آن ،‌تلفیق کرد.

 

 

 

3- تصویر خوانی: یکی از تجربه هایی که دانش آموزان کسب می کنند، توانایی برقراری ارتباط با تصویرها و درک مفاهیم آن هاست. برای این منظور، کتاب های تصویری، تصویرهای یک کتاب قصه ، کارت ها و لوحه های تصویری مناسب اند. آن چه را نیاز دارید، قبلاً به تعداد گروه ها آماده کنید.

 

 

 

- تصویر خوانی با مشاهده ی یک تصویر

 

مراحل اجرا

 

1- دانش آموزان را به گروه های سه یا چهار نفری تقسیم کنید.

 

2- تصویر آماده را در اختیار هر گروه بگذارید؛

 

3- هر گروه تصویری را که در اختیار دارد، با دقت مشاهده ، و برای آن یک داستان بسازد؛

 

4- هر یک از اعضای گروه آماده ی تعریف کردن داستان باشد؛

 

5- در پایان فراگیران را به گفتگو در باره ی قصه ها، بهترین قصه، بهترین قصه گو و ویژگی های او تشویق کنید.

 

 

 

4- تلفیق قصه یا خاطره با نمایش: هنگام گوش دادن به قصه ـ وقتی معلم یا یکی از دانش آموزان قصه می گویدـ سایر دانش آموزان می توانند با تقلید حرکات و صداهای عناصر قصه یا خاطره،‌به همراهی با قصه گو بپردازند. این موارد، هم می تواند به صورت بداهه باشد و به نوعی نمایش خلاق تبدیل شود و هم با هماهنگی قبلی بین قصه گو و همراهان او انجام گیرد.

 

 

5- تلفیق قصه یا خاطره با نقاشی:دانش آموزان می توانند یکی از صحنه های جالب خاطره یا قصه ای را که به آن گوش داده اند، نقاشی کنند. گفتنی است که اگر از کتاب قصه استفاده می کنید، آن را به بچه ها نشان ندهید تا آن ها با تکیه بر تخیل و خلاقیت خود نقاشی بکشند.

 

 

 

6- تلفیق قصه یا خاطره با کاردستی: هنگام تعریف کردن خاطره یا قصه،‌نغمه ی زیبا و مناسبی را پخش کنید. پس از پایان خاطره یا قصه نیز بچه ها می توانند شعر یا سرود مناسبی بخوانند و با دست زدن ریتم آن را نگه دارند.

 

 

 

- فعالیت های یادگیری در پایه ی دوم : در پایه ی دوم قصه گویی، تعریف کردن خاطره، تلفیق قصه و خاطره با نمایش، نقاشی، کاردستی و تربیت شنوایی مانند پایه ی اول ابتدایی اجرا می شود. اما قصه ها و خاطره ها کمی طولانی تر و پیچیده تر خواهند بود. دو فعالیت دیگر نیز به بخش قصه اضافه می شوند که به ترتیب زیرند.

 

 

- کامل کردن قصه ی ناقص: کودکان اغلب با قهرمانان قصه همانند سازی می کنند؛ خود را در فضای قصه قرار می دهند و درباره ی آن چه قهرمان یا قهرمانان قصه انجام می دهند، به تخیل می پردازند و به این ترتیب ،‌ ماجراهای قصه را پیش بینی می کنند . به این ترتیب، آن ها می توانند قصه ناتمامی را به میل و سلیقه یخود کامل کنند.

 

مراحل اجرا

 

1- دانش آموزان را برای گوش دادن به قصه آماده کنید.

 

2- قصه گفتن را شروع کنید و بخش کوچکی از ابتدای قصه را تعریف کنید.

 

3- دانش آموزان را به گروه های کوچک تقسیم کنید.

 

4- هر گروه، قصه را به میل خود ادامه دهد تا تمام شود.

 

5- نماینده هر گروه، ادامه ی قصه ی خود را برای سایرین تعریف کند.

 

6- همه ی دانش آموزان در مورد بهترین قصه تصمیم بگیرند و آن را انتخاب کنند.