چرخه آب – جو(1)

قبل از آزمايش

البته به صورت ساده به بچه ها توضیح دادم که سه نوع ابر داریم ابر پایینی - ابر میانی - ابر بالایی که وقتی اینها باهم دست به دست هم می دهند ابر بزرگ بارشی را درست میکنند

دانش آموزان به تصاوير ابرها با استفاده از كتابهاي علمي نگاه مي‌كنند.

اهداف:

بررسي اينكه آب چگونه ابرها را توليد مي‌كند

كشف اينكه ابرها چگونه شكل مي‌گيرند

لغات:

جو

سيروس

ابرها

 كومولوس

 مه

 نيم بوس

 استراتوس

پيش زمينه:

دانش آموزان ابتدا ياد مي‌گيرند كه ابرها «توپهاي پف كرده اي از پنبه» در آسمان هستند. اگرچه ممكن است بيشتر ابرها واقعاً از فرمهاي آب قابل تشخيص نباشند. تبخير يا فرآيندهايي كه مستلزم تغيير آب از حالت مايع به حالت گاز است در تشكيل ابرها مهم است. به دانش آموزان توضيح دهيد كه ابرها در حقيقت حالت گازي شكل آب هستند و در جو توليد مي شوند. چهار واژه مهم وجود دارد كه به تفسير ابرها كمك مي‌كند. ابرهاي استراتوس كه به صورت خاكستري رنگ و رديف هاي معلقي در آسمان هستند. به صورت صفحاتي مسطح هستند و منشاء باران يا بارانهاي ريز باشند. ابرهاي كومولوس كه سفيد و توده اي مرتفع در هوا هستند. كه به معني در پيش بودن آب و هواي صاف است. ابرهاي سيروس پيچشي هستند. آنها در بالاترين ارتفاع معلق هستند و باعث تغيير در آب و هوا مي شوند. نيمبوس در ابر نامي است كه به ابرهاي تيره اي كه معمولاً توليد باران يا برف مي‌كنند نسبت داده مي‌شود. كومولونيمبوس ابر كومولوسي است كه معمولاً به معني احتمال باران است. مه فقط ابري است كه روي زمين ايجاد مي شود. ابرها به طور علمي بوسيله ارتفاعي و تجمعي از لايه هاي كومولوس، سيروس و نيمبوس و براساس ترتيب فراواني طبقه بندي مي شوند. اگرچه دانش آموزان احتياج دارند كه نيمبوس، استراتوس، سيروس و كومولوس را به وسيله تصاوير درست با هم ارتباط دهند قبل از اينكه اين ابرها را در آسمان توصيف كنند.

روش :

 1 – از دانش آموزان بپرسيد آيا ابرها در فضاي خارجي وجود دارند. نه زيرا ابرها به هوا و بخار آب براي زندگی احتياج دارند ابرها در زمين ما در روي جو وجود دارند. جو توده اي از هوا و بخار آب است كه زمين را احاطه كرده است. دانش آموزان گاهي اوقات در فهم اينكه ابرها واقعاً سبك تر از هوا هستند مشكلاتي دارند. از لوازم  (روغن و سركه با نمونه ها) براي ارزيابي اين مطلب كه به نظر مي رسد روغن سنگين تر از آب است استفاده كنيد. روغن شناور خواهد شد.

به دانش آموزان يادآوري كنيد كه هوا ماده اي است كه فضا را اشغال ميكند.

2 – از دانش آموزان بپرسيد كه آيا تمام ابرها يك شكل هستند. نه ابرها شكلهاي مختلفي دارند.

از دانش آموزان بپرسيد آيا ابرها يك رنگ هستند. نه آنها اساساً سفيد هستند اما مي‌توانند

خاكستري تيره هم باشند. در طي تابش نور خورشيد ابرها رنگهايي از نور خورشيد را در بين جو

منعكس مي‌كنند و رنگهاي زيبايي را مي‌سازند.

3 –  کتابی درباره تگرگ و باران معرفی کنید. این کتاب توصيف مي‌كند كه چگونه بخار آب شكل

مي‌گيرد به عنوان رطوبتي كه از زمين تبخير مي‌شود شكل مي گيرد. این کتاب توضيح مي‌دهد

كه چگونه بخار متراكم مي شود تا ابرها را بسازد و ابرها باران و گاهي اوقات تگرگ دارند.